Lennart Rohdin (FP), vice ordförande i trafiknämnden kommenterar beslutet så här: "Södertörn och Söderort behöver Spårväg syd – för att förverkliga tusentals nya bostäder och arbetsplatser och för att skapa nya samband och kopplingar för människor och företag. Det handlar om en strategisk satsning på regional utveckling. En BRT-lösning påstås vara ett första steg mot spårväg men om vi bygger en sådan särskild bana för snabba bussar för 3-4 miljarder, är risken mycket stor att man har låst fast sig i övergångslösningen. Vi kan inte bara satsa på spår i norra och östra delarna av Stockholms län."
Han slår huvudet på spiken.
Att bygga en BRT-lösning är kortsiktigt, lite som att köpa ett par ganska ok
skor av fjolårets modell på rean i vetskapen om att den täcker dagens behov
istället för att sikta på kvalitet. I slutändan blir prislappen för de båda kängorna
högre än vad den blivit om man direkt siktat på en hållbar lösning.
Att Spårväg Syd behövs har Folkpartiet
insett och drivit på sedan länge. Utifrån den debatt som förts har det tidigare
låtit som om alla partier varit i stort sett eniga. Att så bara var fallet i
teorin framkom med all tydlighet vid Trafiknämndens sammanträde där det blev
klart att flera partier tycker att en BRT-lösning är tillräcklig. Må så vara,
det är ett ställningstagande som man mycket väl kan komma fram till om man inte
räknar med en hög inflyttning och ett högt bostadsbyggande. Mer märkligt var
att S, som tidigare drivit på i frågan, nu när det blev dags för beslut valde
att helt lägga ner sin röst och varken rösta för BRT eller spårväg. Personligen
är jag ruskigt nyfiken på vad den kovändningen står för. Handlar det om att man
tagit oppositionsrollen lite väl långt och nu är mer intresserad av att komma
med opportun kritik än att bidra med lösningar?
Nåväl, jag ska inte prata
för dem utan mer utifrån vårt perspektiv och så här är det: vi har en massiv inflyttning
Stockholm och Huddinge och det är bra. Samtidigt är det självklart att fler
människor medför behov av fler bostäder och arbetsplatser. Det medför också en
kraftig miljöpåverkan om en stor andel av dessa människor i huvudsak väljer att
förflytta sig med bil. Vill vi ta ansvar för en hållbar utveckling måste vi
därför göra allt vi kan för att minska behovet av bilar och då behövs det en
god tillgång till allmänna kommunikationer – Spårväg Syd – för kommer folk att
välja bilen eftersom det är det mest bekväma alternativet.
Just utifrån att Spårväg
Syd är en mycket kostsam investering så måste kommunen dra sitt strå till
stacken och skapa förutsättningar för att trafiklösningen ska bli ekonomiskt
hållbar. Det krävs att vi nu slutar snacka och istället kommer igång med
byggandet på allvar så att de tillkommande invånarna har någonstans att slå sig
ner, så att ungdomar kan flytta hemifrån och så att äldre kan bo kvar när de
inte längre vill bo kvar i tidigare villa eller lägenhet.
Grunden finns redan. Redan
2014 kommer kommunen att anta en ny översiktsplan och såsom vi ser det krävs
det att kommunen då tar ordentlig höjd och sätter fart. Vi måste bygga mer –
mycket mer – och inte bara mer av det som redan finns. Vår bestämda uppfattning
är att vi måste välja det alternativ som innebär att vi tar ett stort språng
mot framtiden och i Glömstadalen skapar de bästa förutsättningar för en
spårvägslösning genom att bygga ett stort antal nya bostäder och arbetsplatser.
Vi kan inte fortsätta
blunda för att fler människor medför behov av fler bostäder, fler arbetsplatser
och bättre kommunikationer. I Glömstadalen har vi möjlighet att bidra till alla
dessa faktorer och det vore allt utom ansvarsfyllt att låta bli. Vi hoppas att
de andra partierna är villiga att dra sina strån till stacken för att skapa
förutsättningar för en hållbar framtid med när de väl bestämmer sig istället
för att hålla fast vid en verklighet som knappast är aktuell nu och än mindre
kommer att vara det om bara tiotalet år.
Malin Danielsson var klart snabbare än mig med att kommentera beslutet på ett klokt sätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar