söndag 11 april 2010

Är man stor så ska man vara snäll...

Min klara favoritreklamsnutt just nu är Alvedonreklamen med det underbara budskapet: är man stor så ska man vara snäll... Jag vill modifiera budskapet lite så att det istället kommer att handla om att vi alla har ett ansvar för att göra vår värld lite bättre, snällare och tryggare - alla behöver inte göra allt men alla kan göra något. För mig är det det här politik handlar om; de timmar som jag lägger ner av min dyrbara fritid syftar till att göra min del av världen bättre. Jag är övertygad om att alla som engagerar sig politiskt har samma drivkraft och det, mina vänner, är värt all respekt! Eller som en helt underbar kollega uttryckte det när hon insåg att merparten av det arbete vi fritidspolitiker lägger är ideellt: men, men det är ju vackert ju!

Politikers agerande och de budskap som presenteras är däremot inte alltid värt respekt - tvärtom, det är både önskvärt och lovvärt att inskränkta uttalanden och idiotiskt agerande ifrågasätts. Liten fundering dock; ska vi ställa högre krav på våra folkvalda än vad vi gör på oss själva och i så fall varför? Jag vet inte svaret på frågan så hjälp mig, tack!

1 kommentar:

  1. Jag tycker det är viktigt att vi som är folkvalda är förebilder eftersom vi är offentliga personer. Men kraven måste vara rimliga.

    SvaraRadera