tisdag 27 mars 2012

Kvalitet, kundfokus och S:t Göran.

Hälso- och sjukvårdsnämnden har idag fattat beslut om en vem som vilken vårdgivare som ska få driva S:t Görans sjukhus under de närmaste nio åren med möjlighet till ytterligare fyra års förlängning. Upphandlingen är den största vårdupphandling som gjorts i Sverige och omfattar ett svindlande belopp om 1.3 miljarder per år. Trots det astronomiska beloppet ligger prislappen på 120 miljoner lägre än det nuvarande avtalet och dessa pengar kommer att ligga kvar inom hälso- och sjukvårdnämndens budget om totalt 45 miljarder och användas där de gör bättre nytta. Det är bra.

Ännu bättre är att det som avgjorde beslutet var att kvaliteten fick avgöra. Capio hade bästa möjliga betyg, "utmärkt", på två av tre kvalitetskriterier, och "mycket bra" på det tredje.  

S:t Göran har under de år som Capio drivit verksamheten levererat en vård med hög kvalitet, både utifrån patienternas och utifrån personalens omdömen och också aktivt arbetat för att kunna erbjuda patienterna en ännu bättre vård där patienten själv är huvudperson. Precis det fokus borde naturligtvis alla vårdgivare ha oavsett om de är privata eller offentliga, eller hur?

Jag gläds över beslutet som fattats av Hälso- och sjukvårdnämnden, både utifrån att jag hört så mycket gott om den vård som erbjudits via S:t Göran från personer som varit där som patienter och dels utifrån att jag fick en synnerligen fin bild av hur man tänker kring patienten i samband med de seminarier jag deltog vid i samband med Patientsäkerhetsdagen förra veckan där personal från S:t Göran beskrev sitt arbete.
Det som framförallt imponerade på mig var hur man arbetade med att involvera patienterna inte bara i den löpande vården, vilket borde vara en självklarhet i all vård.  På S:t Göran har man också valt att inkludera patienten och hans eller hennes anhöriga i analysarbetet för att förbättra kvalitets- och patientsäkerhetsarbete (fortfarande under uppstartsfas) och också för att analysera var det gått fel när vårdens utfall inte blev det avsedda.

Vi behöver en mångfald av vårdgivare för att säkra att nya, fräscha vårdidéer kommer fram som leder till en bättre och mer vård för pengarna. Jag är fullt övertygad om att Capio kan bidra till detta arbete.
Kan samtidigt inte låta bli att förundras över att den kritik som oppositionen riktar mot beslutet att välja Capio inte till någon del tar sitt avstamp vad som är bäst för patienterna utan rör teknikaliteter kring upphandlingen och personalen, dvs. inte de faktorer som jag som sjuk i första hand bryr mig om. Märkligt.
Läs mer hos Birgitta Rydberg, i SvD och i Vårdfokus,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar