torsdag 24 juni 2010

Glad midsommar fylld med möjligheter

Midsommar med grillning och jordgubbar, härliga mysstunder med vänner och übervacker skärgård - det blir knappast bättre än så här. Jobbet nästan lämnat vid skrivbordet med. Det enda jag tänker plocka med mig i helgen är den härliga kvinna som idag ringde för att berätta att hon inte längre tänker vara sjukskriven utan istället tänker söka ett jobb som passar hennes bättre utifrån hennes funktionsnedsättning.

Regeländringarna i socialförsäkringen har definitivt bidragit till hennes väg tillbaka till arbete på ett sätt som aldrig varit möjligt tidigare. Hon insåg nämligen tidigt i sin sjukskrivning att hon inte skulle kunna gå tillbaka till sitt ordinarie arbete och att arbetsgivaren kanske inte skulle kunna erbjuda henne något lämpligt. Hon tackade därför ja till erbjudandet om ett kontaktmöte med Arbetsförmedlingen. Detta är det nya: om det finns risk för att du inte kommer att kunna gå tillbaka till eget arbete pga funktionsnedsättning så kan du nu få stöd av Arbetsförmedlingen i sökandet efter nytt arbete, samtidigt som arbetsgivaren fortsätter att söka lämpliga alternativ. Detta samtidigt som du fram till dag 180 kan behålla din sjukpenning. Ett ruskbra erbjudande som allt för få dessvärre nappar på än så länge...

Lusten och viljan att stötta fanns definitivt hos den arbetsförmedlare som vi träffade och hon fick massor av information om alla möjligheter till stöd som AF har att erbjuda i form av coachning, olika former av ekonominskt stöd till en potentiell arbetsgivare som kompensation för det hon inte klarar pga funktionsnedsättningen, etc. För mig, som aldrig varit på ett sånt här möte tidigare (alla jag frågat har tackat nej) så var det intessant att få höra om alla möjligheter som finns till stöttning och jag saknade egentligen bara en liten pusselbit. Det gjorde uppenbarligen hon med visade sig när hon i slutet av mötet försynt kläckte ur sig: "Men får jag inte söka jobb själv då?"

Oops, ibland kan uppenbarligen viljan att hjälpa gå överstyr...

Glad midsommar på er allihopa! Njut minst lika mycket som jag tänker göra och precis så där mycket som vi alla förtjänar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar