lördag 22 maj 2010

Inkompetens eller illvilja?

I dagens tidiningar berättar man om fyra killar som skadats av en bilbomb i Afganistan och som sedan nekats sjukpenning för att de inte skrivit in sig på Arbetsförmedlingen som arbetslösa den första dagen efter det att de kom hem. För jäkligt absolut! 

För att ni alla ska hänga med i min frustration tänker jag snabbt försöka förklara regelverket på området. För att man ska ha rätt till sjukpenning i någon form så måste man först ha en sjukpenninggrundande inkomst vilket kort sagt kan sägas motsvara ersättningen för det man skulle ha gjort om man inte varit sjukskriven, t.ex. arbetar du heltid så motsvarar din sjukpenninggrundande inkomst din heltidslön. Om du istället är arbetslös, inskriven på AF och söker arbeten så är din SGI baserad på det du annars skulle ha fått från A-kassan.

Om du däremot inte skulle ha haft någon inkomst den dagen som du är sjukskriven för så har du inte heller någon SGI och därför inte heller möjlighet att få sjukpenning eftersom du då inte förlorat något på att du inte ha kunnat arbeta. Regelverket har sett ut precis likadant i många år och har inte ändrats i samband med sjukförsäkringsreformen. Regelverket skiljer sig också från sjukpenningen eftersom det här inte på något sätt handlar om bedömningar. Här är det ja eller nej som gäller: antingen skulle du haft en inkomst eller inte och därför rätt till SGI eller inte.

Fyrkantigt - absolut! Felaktigt - kanske! Förändrat av Alliansens reformer - inte alls! 

Den rutinerade socialdemokraten Kristian Krassman skriver att han "har förståelse för att myndigheterna håller sig till reglerna, men någon gång måste detta cyniska agerande upphöra." Det förvånar mig att han i egenskap av att vara rutinerad politiker uttalar sig på det här sättet eftersom han borde veta att det inte är myndigheters eller handläggares sak att ändra på lagarna - inte ens i de fall där lagarna medför att människor faller mellan stolarna.

Jag blir än mer förvånad över hur t.ex. Alliansfritt Sverige och Johan Westerholm hänvisar detta till den nya sjukförsäkringen och ställer mig än en gång frågan vad har gått fel? Är de inkompetenta och opålästa eller bara mer intresserade av att svartmåla Alliansen genom att medvetet sprida lögner och felaktigheter? Oavsett anledning så gör det mig ledsen eftersom jag vill tro att alla vi som är politiskt engagerade valt  att engagera oss för att vi vill förbättra samhället - inte för att vi vill ägna oss åt fula kampanjmetoder som solkar ner den egna integriteten, som skrämmer människor som lägger sin viktiga tid på att lyssna på oss och som ökar på politikerföraktet. Eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska uttrycka mig på ett bra sätt här här så stannar jag vid ett högljutt FY och BLÄ!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar