måndag 31 maj 2010

Förnuftets gränser...

överensstämmer inte alltid med de territoriella. Det bevisar inte minst nyheten om de israeliska soldater som bordat Ship to Gaza-konvojen på internationellt vatten och där minst tio människor dödats.

Carl Bildt beklagar Israels oacceptabla agerande vid aktionen och Erik Ullenhag påtalar det som egentligen aldrig borde behöva uttryckas: vi kan aldrig acceptera våld mot humanitära insatser. De osedvanligt skarpa reaktionerna står i definitivt i proportion till händelsen som knappast förbättrar Israels rykte som tämligen motsträvig fredivrare.


Fredsivrare eller inte. Det torde stå klart för alla och envar att våld knappast är en framgångrik strategi för att uppnå vare sig fred eller samförstånd. Därmed inte sagt att proprotionerligt våld inte skulle vara befogat vid extraordinära situationer men än så länge har det inte presenterats något som ens antyder att de israeliska soldaterna använt sig av proportionerligt våld.

Det finns så många som har bättre kunskap än vad jag har när det gäller de folkrättsliga aspekterna av händelsen och jag hänvisar därför hellre till dem än att ge mig in i en diskussion som jag inte behärskar. Själv nöjer jag mig med att konstatera att jag tveklöst instämmer i de kritiska röster höjts med anledning av dagens attack.

Alltid lika eminente Mark Klamberg ger i sin blogg en analys av de folkrättsliga aspekterna som väl kompetterar den sammanställning som ges i Dagens juridik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar