söndag 9 maj 2010

Varför ska jag arbeta?

Det primära skälet till att jag arbetar är att det ger mig möjlighet att betala mina räkningar och förhoppningsvis en del konsumtion och nöjen där utöver. Detta trots att jag har ett arbete som jag tycker är meningsfullt och som ger mig möjlighet att komma i kontakt med intressanta människor och också har helt fantastiska kollegor. Om det inte vore för pengarna så skulle jag ha enormt mycket svårare att masa mig ur min helt fantastiskt sköna säng alldeles för tidigt varje morgon för att gå till jobbet.

Än svårare att motivera mig själv till att kliva upp på morgonen skulle det vara om jag vantrivdes med arbetsuppgifterna, inte tyckte om och hade roligt med mina kollegor eller inte upplevde någon meningsfullhet i det jag gjorde. De dagar som jobbet är mest motigt, när arbetsbelastningen känns oöverstiglig, när varje samtal kommer från någon som är missnöjd med beslut eller regelverk och jag sitter igenom utskällning efter utskällning är det i huvudsak karenstiden i a-kassan och den lägre ersättningen som gör att jag inte traskar in till min chef och säger upp mig.

Jag har heller inte några problem att hitta på saker att göra eftersom jag har massor av saker staplade som jag har förbaskat eller rent sagt omöjligt att hinna med idag trots att jag gått ner i arbetstid för att orka med att verka politiskt vid sidan av arbetet. Handen på hjärtat tror jag därför inte att jag skulle sätta sökandet efter ett nytt arbete som första prio om jag ändå hade i det närmaste full ersättning utan att jobba.

Jag tror inte att jag är ett unikum i mitt resonerande även om vi kanske inte dagligdags erkänner det. Därför blir jag i det närmaste bestört över besluten vid Vänsterpartiets kongress idag om att 90 procent ska ha 90 procent i a-kassa utan någon karenstid.

Detta är att gå så långt i från arbetslinjen som det bara är möjligt att komma. Det är också en ren förolämpning mot de personer som faktiskt är i behov av stöd för att klara sitt dagliga liv; pensionärer, människor som på grund av sjukdom inte kan arbeta och är i behov av stöd, barn som är i behov av en god skolgång, etc. Detta eftersom det skattemedel för att finansiera vår allmänna välfärd och dessa kommer från... just det, de som arbetar.

Också Daniel Sturesson, och Gulan Avci har skrivit om Vänsterpartiets kongress idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar