lördag 8 maj 2010

Vänsterpartiet bygger det nya Sverige?

Beslut efter beslut som fattas vid Vänsterpartiets kongress får mina ögonbryn att flytta sig en bit uppåt i pur förvåning och uttalandena som görs får mig fnysa gång efter annan. Vad håller de på med? Hur tänker de? Tänker de? Fascinationen är total. En inte helt oäven känsla eftersom jag är övertygad om att det stora flertalet människor är rätt smarta och jag därför har svårt att tro att kongressbesluten för Ohly & co närmare finansministerposten som han enligt flera vänsterpartister föreslås till enligt Expressens rundringning idag. Ett i övrigt lika skrämmande scenario som Mona Sahlin som statsminister eller Krösus Sork som biståndsminister. Aj då, den sista fanns bara i fantasin allt medan de båda övriga levde i en fantasivärld.

Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön, en kraftig utökning av antalet arbeten inom offentlig sektor, höjda bidrag, kraftigt höjda pensioner, kraftigt höjda nivåer på A-kassa och ersättningar till sjuka, etc. Jag säger inte att jag inte tycker att en del av förslagen skulle vara riktigt trevliga eller ens önskvärda. Det jag säger är att den politik som Ohlyansen vill föra är oansvarig så länge de inte hittar ett sätt att trolla fram pengar ur ingenting eftersom det i den verkliga världen sällan leder till något gott att leva högt över sina tillgångar. Det torde inte minst de senaste dagarnas utveckling visa på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar