tisdag 27 juli 2010

Lite respekt för andra, tack!

Det fascinerar mig över hur vissa ämnen tenderar att bli näst intill för infekterade för att knappt diskuteras. Rättigheter och skyldigheter hör många gånger dit liksom diskriminering, HBT-frågor och inte minst socialförsäkringen, har det med all oönskvärd tydlighet framkommit under de senaste dagarna. Fruktansvärt tragiskt tycker jag eftersom det handlar om frågor som är oerhört viktiga för många. En viktig konsekvens av detta är att det allt för ofta leder till en nedtonad debatt som minskar möjligheten för att bra idéer och synpunkter ska kunna växa fram. Jag skulle så otroligt gärna vilja se mer av konstruktiva förslag och önskemål istället.


Vad gäller min blogg så kommer jag fortsättningsvis radera kommentarer och inlägg som inte rymmer något konstruktivt, idéer om hur det skulle kunna bli bättre eller diskussioner som inte andas respekt för andra. Min och andras tid är nämligen alldeles för värdefull för att lägga onödig tid på slikt slag. Du som skrev att du jobbar på FK. Jag har tämligen svårt att tro dig eftersom din beskrivning inte förefaller ha mycket bäring i verkligheten. Uppmaningar till lagbrott har jag svårt att tro att skulle förekomma från någon del av organisationen och skulle det förekomma så borde du vara öppen för en kontakt med någon av de högre cheferna vilket du tidigare erbjudits. Ditt inlägg har jag naturligtvis fört vidare i förhoppning om att det kan ge dig något. Jag väljer att inte publicera ditt inlägg därför att jag har svårt att se att det skulle tillföra något annat än skrämselhicka för människor som redan befinner sig i en prekär situation och det är inte något som jag vill bidra till. Om du vill får du däremot gärna skicka mig ett nytt inlägg med dina kontaktuppgifter så försöker jag förmedla en kontakt vidare.

Jag passar samtidigt på att tacka för intressanta länkar och synpunkter och er som tagit er tid att beskriva vad ni gått och går igenom. Som ni säkert noterat pratar vi i mångt och mycket om samma sak och ser samma behov; människor måste i högre grad och snabbare komma till den vård och behandling de behöver så att deras lidande minimeras och att öka förutsättningarna för detta är en viktig uppgift. Mycket har redan blivit bättre men självklart finns det alltid mer att göra. Till Kicki kan jag lägga till att vi är många som har kroniska besvär som jobbar; diagnos och arbetsförmåga är inte med nödvändighet samma sak. Till Kerri, alla stora reformer tenderar att medföra ett behov av förbättringar när man ser hur utfallet blivit. Era förslag till förbättringar ser jag fram emot att se!

1 kommentar:

  1. Du skriver att vi är många med kroniska besvär som jobbar... Ja men man måste se till hela människan. Det finns olika smärttrösklar och det finns olika sociala situationer tex en smärta kombinerad med en trist familjesituation förvärrar drastiskt den enskildes situation, Sjukdomar kan vara olika aggressiva utan att prover visar det eller en depression förvärrar värken oehört.
    Jag har jobbat med så många rehabärenden och blir trött när man läser sådana inkompetenta uttalanden, arbetar du på försäkringskassan?

    Me (Personaladministratör)

    SvaraRadera